Алиса Розенбаум (Айн Ранд), дъщеря на петербургски аптекар, емигрира през 1925 г. от Съветска Русия в САЩ, където е смятана за "най-влиятелния мислител на ХХ век". Първият й роман, "Ние, живите", е публикуван през 1936 г. "Изворът" (1943) я прави истински известна. В Съединените щати шедьовърът й "Унизеният Атлас" (1956) е втори по популярност след Библията.
Идеите на уникалната философия на Ранд - обективизмът - са развити в три сборника с есета: "Новият интелектуалец", "Добродетелта на егоизма" и "Капитализмът: непознатият идеал".
Книгите на Ранд са преведени на 16 езика и са издадени в над 20-милионен тираж.
"Изворът" е история за талантлив млад архитект, за безкомпромисната му битка срещу общоприетите стандарти, за експлозивната му любов към прекрасна жена, която привидно се опитва да го провали. Когато романът се появява за пръв път през 1943 г., дръзката и оригинална литературна визия на Ранд и нейната разтърсваща философия незабавно й спечелват световна популярност.
Актуален и днес, както преди 60 години, това е роман за героя – и за тези, които искат да го унищожат.
Ключови думи: класика, Безсмъртни романи, Доказано добри книги, Хеликон топ 200 2016, За него, Книги, които ни променят, Литературните звезди на 40-те, Под коя литературна звезда сме родени, Думи, написани от жена, Книги, които оформиха съвременния свят, Прочетох и искам да подаря, Когато пишат дамите, Обещах си да прочета, ТОП 110 на десетилетието, ТОП 110 за 10 години, ТОП 100 март 2010 - март 2020, Книгите, които оформиха съвременния свят, ТОП 101 Художествена литература 2011-2020, ТОП 201 на десетилетието, Ден на архитектите и строителите, Пробуждането, Това лято ще прочета, Тази есен ще прочета, Обичаме да четем, Пророчествата в книгите
Незабравимата творба „Изворът“ на Айн Ранд ни разкрива истинската и непоколебима сила на личността. И то не само силата на онзи изключителен човек, който преследва целите си без да подозира за своя героизъм, но и на този, който се опитва да го провали, използвайки посредствеността на хората.
Всеки човек, обичащ книгите, знае че, че сред многобройните прекрасни творби на велики писатели, само малцина литературни герои си запазват вечно място в съзнанието ни. Героят на Ранд - Хауърд Роурк и неговят враг Елсуърт Тухи са именно от тях.
Роурк е млад архитект, който не крие вярата в себе си. Крайно индивидуален в своите творения, той е отхвърлен от обществото и заклеймен като „свръхамбициозен аматьор“. Героят обаче отстоява смелостта на собствените си убежения абсолютно непоколебимо, без да реагира на нападките на хората.
От другата страна е неговият почти невидим враг, скрит зад маската на щедър и милостив човек. Той държи в ръцете си най-опасното оръжие – властта над тълпата. Манипулирайки хората с лъжливи ценности, Елсуърт Тухи използва слабостите им, за да ги притежава. Превръщайки ги в марионетки, той гледа на света като на свое собствено шоу.
Независимо дали олицетворяват доброто или злото, образите в тази наистина изключителна творба са нереално крайни и идеализирани. Но именно по този начин, те ще провокират съзнанието ви и ще ви накарат да се замислите върху несъвършенствата на съвременния човек.
Моят съвет е, прочетете книгата, но останете критични. Само така ще прозрете онова, което има истинско значение за вас.
Даниела Апостолова, Хеликон-Варна, Пикадили Парк
„Изворът“ е уникален роман за живота на младият архитект Хауърд Роурк, за трудния път, който той извървява, водейки безкомпромисна битка срещу общоприетите норми. Авторката Айн Райнд използва творбата си като платформа за своите философски виждания, за това как човек трябва да отстоява позицията си въпреки всичко и всички. Това е книга, която със сигурност ще ви накара да се замислите, а може би и ще ви даде куража да бъдете по-смели в своите начинания.
Ирена Ташчиян, Хеликон София - Стамболийски
Капитален труд! Неописуемо въздействащ, на моменти смазващ с безапелационното си придържане към реалността – такава, каквато е видяна от Айн Ранд, отвъд маските на масовостта в едно общество, което живее и работи на принципа на джунглата. Вълкът-единак в лицето на Хауърд Роурк съвсем естествено буди възхищение, респект и... още нещо, което смътно или бляскаво се надига като спомен на Аз-а за собствената му автентичност, дълбоко потискана от лицемерните порядки.
Този роман ми носи наслада като свеж полъх или като „глътка от извора“... Изворът на силата изглежда започва от...здравомислещия егоизъм, който не се стреми да доказва нищо, който не се оправдава, не се бори, не се защитава – той просто Е, като манифестация на самия себе си.
Роман за властта и нейните знайни и незнайни коридори. За това как се кове влиянието на една медия, на една идеология, на една личност... Многопластов роман-откровение за любовта като „свобода, положена в другия“... Не мога да ви говоря за жанра, нито за сюжета му – различава се от всички останали... щом се зачетете, ще разберете!
Диана Александрова, Хеликон София - Витоша
В „Изворът” за някои герои на Айн Ранд, например Хауърд Роурк и Доминик Франклин, е типична определена завършеност или статичност. Те не се развиват. Не е необходимо да разбираме как са станали и защо са такива каквито са. При други герои, като например Питър Кийтинг, наблюдаваме фактори и причини, които ги превръщат в нещо неопределено, дори безлично.
Ранд отделя значително внимание и място на архитектурата и на строителството. Те са своеобразен лакмус за здравето на социалния организъм или показател за обективната истина за едно общество въобще. Това ни кара да се замислим дали изобщо забелязваме тази страна от нашия живот, дали имаме време да вдигнем глави, за да разглеждаме сградите в нашия град.
Като цяло в този роман можем да привидим една първична за Ранд идея за героичния живот или поне животът на силния човек – човекът, който знае какво иска, който има цел. Такъв лайтмотив откриваме и в някои романи на Джек Лондон.
Чавдар Димитров - Хеликон, София - Витоша
"Изворът" е разказ за борбата, избора на човека и любовта като всебхватно и всепобеждаващо чувство. Борбата - между съграждащото его на Аз-а и инертното съществуване на безличното общество. Изборът - да отстояваме себе си в името на идеалите си или да приемем компромисите на средата,в която живеем. Любовта - стояща в основата на всяко действие, предизвикано от човешкия стремеж към съвършенство и безсмъртие.
С тази книга Айн Ранд отстоява фигурата на самотния творец, държащ на раменете си човешкия прогрес. Неслучайно главните й герои са архитекти - архитектурата е основно мерило на човешката цивилизация.
Красимир Червенков - книжар, Хеликон - Пловдив
Именно с тази книга авторката става наистина известна. На преден план е поставен конфликтът между колективното и индивидуалното.
Блестящ архитект, героят Роурк, не може да намери своето място в обществото, където от основно значение е придържането към общоприетото. Противопоставяйки се на всеки и на всичко, той преминава през много лишения и трудности, но нито за миг не изневерява на своята идеология. Дори жената, която обича безумно не би могла да го отклони от Пътя.
„Изворът“ ни кара да се замислим над въпроса дали колективното или проявата на индивидуализма, противопоставянето на общоприетите морални и социални норми е това, което движи човечеството напред. Тази книга е история на човешкия прогрес.
Въпреки големия си обем книгата ме завладя, както никоя досега.
Гергана Нешкова, Хеликон- Варна, Мария Луиза
Айн Ранд (на англ.: Ayn Rand), родена Алиса Зиновиевна Розенбаум (на руски: Алиса Зиновьевна Розенбаум) е американска писателка и философ от немско-еврейски произход, известна с философията, наречена от нея „обективизъм“ и развита в три сборника от есета и романите „Ние живите“ (1936 г.), „Изворът“ (1943 г.) и “Атлас сви рамене“ (1957 г.), втори по популярност след Библията в САЩ.