Няма такова нещо като свободно слово и това е добре

Автор: Стенли Фиш

Коментари: 0

Издател Критика-и-хуманизъм
Брой страници 415
Година на издаване 2003
Корици меки
Език български
Тегло 466 грама
Размери 0x0
ISBN 954587907
Баркод 954587907
Категории Съвременна световна проза, Световна проза, Преводна художествена литература, Художествена литература, Книги

Хартиено издание

Наличност: НЕ
Доставка: не е в наличност

Цена: 7.50 лв.

Докато беше председателка на Националната дарителска програма за хуманитаристика, Лин Чини обичаше да посочва, че възгледите й за учебния план, литературната стойност и канона се споделят не само от съмишленици консерватори, но и от либерали като Артър Шлезинджър, и от случайно попадналите там марксисти като Юджийн Дженовезе. В очите на Чини този широк консенсус ясно посочваше, че тя просто огласява здравия разум пред лицето на радикалните, нихилистични атаки срещу цялата тъкан на западната цивилизация. Макар че тя никога не го формулира точно така, посланието не можеше да се сбърка: щом хора, толкова отдалечени един от друг в политическия спектър, споделят обща антипатия към нещо, излязло на дневен ред - наречете го мултикултурализъм, постмодерппзъм, деконструкпия или политическа коректност, - това нещо е отвъд предела и трябва да бъде отхвърлено от всички разумни люде.
Въпросът обаче е малко по-сложен, понеже консервативните идеолози и либералните активисти се отвращават от едно и също нещо не защото имат еднакво ясен поглед, а тъй като са обвързани със сходна структура на мисленето, въпреки че я запълват с различно съдържание. Това е структура, която противопоставя същностното на случайното и ни налага да бъдем бдителни, за да не би случайното да залее същностното. Лин Чини и Юджийн Дженовезе могат и да не са съгласни един с друг кое е същностното и къде лежи заплахата пред неговото процъфтяване, но ще са съгласни, че са длъжни да го защитават и ще обединят сили срещу всеки, който като мен спори, че същностното е реторическа категория, чиято форма се променя според случайностите на историята и обстоятелствата. В един дебат за учебния план например трябва да има аргументи за това кои текстове ще произведат желания резултат - формирането на добродетелно гражданство или на ненасилническа държава, - но всички групи ще вярват в проекта и ще отхвърлят всяко предположение, че не може да се каже нищо генерално за връзката между педагогическите решения и целените резултати и че в крайна сметка на въпроса може да се отговори само условно, като се види какво може да работи по това време, на това място и за тази моментна цел. Този отказ да се заеме едната или другата страна на проблем, поставен в абсолютни понятия, винаги ще звучи като някакъв вид релативизъм, солипсизъм или нихилизъм и като поставяне на ценностите под политическата целесъобразност (опортюнизъм), но в следващите глави аз настоявам, че този отказ не е нищо такова и че ценностите, вместо да бъдат противопоставяни на политическия ангажимент, израстват само на неговата почва и вехнат в безплодната атмосфера на безтелесни абстракции, независимо дали наричаме тези абстракции разум, достойнство, справедливост или процедурна неутралност. Крайният резултат на това не е, както смятат някои, че всичко е позволено или че думите нямат значение, а че линията между това, което е позволено, и това, което трябва да бъде отхвърлено, винаги се чертае и преначертава и че формите на принуда са едновременно винаги на мястото си и винаги подлежащи на преразглеждане, ако времената гс изискват и има ресурси за това. Нито защитникът на статуквото, нито този, който проповядва радикална промяна, ще се чувстват удобно по тези страници, които не тиражират гръмогласни призиви и препоръчват (ако въобще препоръчван нещо) да се съпротивляваме на твърде изтегнатите и свръх драматизирани ренрезентации на нашата ситуация, независи мо дали идват отляво или отдясно.
Стенли Фиш

Все още няма мнения за тази книга.

Напиши коментар

Ще бъдат допускани само мнения свързани с конкретния продукт или автор.

Ще бъдат изтривани мнения:

  1. Съдържащи обидно или нецензурно съдържание
  2. Написани само с главни букви
  3. Написани на латиница
  4. Съдържащи препратки към други сайтове.

Други въпроси и мнения моля, изпращайте на service@helikon.bg