Издател | Хермес |
Брой страници | 304 |
Година на издаване | 2019 |
Корици | меки |
Език | български |
Тегло | 347 грама |
Размери | 14x21 |
ISBN | 9789542619161 |
Баркод | 9789542619161 |
Категории | Романи и повести. Български, Българска проза, Съвременна българска литература, Българска художествена литература, Художествена литература, Книги |
„Чудовището“ – роман за старостта, която настъпва, и за младостта, която не иска да си тръгне
Когато четях ръкописа на Владимир Зарев, нещо в него ми напомни за „Страданията на младия Вертер“ от Гьоте – една емоционална и въздействаща книга. В „Чудовището“ също има много емоции. Заедно с това обаче, написаното често ме препращаше към „Записки от подземието“ на Достоевски. Тоест, към човека в неговата противоречивост и двуполюсност. От една страна, са симпатичните, красиви черти, които той носи в себе си, а от друга – онова „черно пространство“, което също съществува в него. В това отношение романът е много убедителен и аз смея да твърдя, като опитен литератор, че той носи елемент на класичност.
„Чудовището“ е силно емоционален и мъдър роман. За една красива и невъзможна любов, за времето и неговия безжалостен отпечатък, за надвисналата сянка на Чудовището, зад която наднича Забравата.
Стойо Вартоломеев
Редактор
Ключови думи: Български автори, Топ 30 българска художествена литература 2019, ТОП 50 художествена литература 2019, Подбрано от 2019, ТОП 50 БГ художествена 1.01.-30.06.2020, ТОП 61 Българска художествена литература 2020
Все още няма мнения за тази книга.
Напиши коментарЩе бъдат допускани само мнения свързани с конкретния продукт или автор.
Ще бъдат изтривани мнения:
Други въпроси и мнения моля, изпращайте на [email protected]
Самата поява на нова книга на Владимир Зарев е новина. Но в „Чудовището“ има още нещо ново – това е книга за старостта. Темата за остаряването е сред най-пренебрегваните от българските писатели. Те предпочитат темата за любовта. Е, Владимир Зарев доказа, че темата за старостта е и тема за любовта. „Чудовището“ е любовна книга за старостта. Старостта не е само време, в което си припомняш кого и как си обичал. Някои от обичаните са живи, други вече мъртви, но те продължават да населяват твоя свят, говорят ти, обвиняват те, утешават те. Понякога едва след смъртта на обичан от теб човек откриваш нещо случайно, нещо малко, което преобръща целия му живот, виждаш го по съвсем различен начин. Джулиан Барнс обясни това с гениалното си изречение: „Животът не е фиксаж, животът е проявител.“
Героят на Владимир Зарев открива – за изненада на самия себе си – че не само може да си припомня как е обичал, а да заобича, дори когато вече е станал невидим за другите, защото е остарял. Да се влюби! Да изгаря от трепет на седемдесет години така, както е било на седемнайсет. Душата не остарява. Тя трепти и залита винаги по един и същ начин. Тялото я предава, но това не я спира, тя е лека, въздушна, трептяща, както е била винаги. И не възрастта прави любовта невъзможна. В сюжета на „Чудовището“ има история, която дори любовта не може да преодолее. Нужно е нещо по-голямо от любовта. И това е единственото по-голямо от любовта – прошката.
Книгата започва с прозрението, че „нищо не остава завинаги“. И завършва с осъзнаването, че това е толкова вярно, колкото и „всичко остава завинаги.“ Животът е кръг – затваря се между привидно несъвместими неща. За да разбереш, че накрая всичко е едно цяло.
Веселина Седларска, приятел на Хеликон Сливен