Проблемът {на} Спиноза

Автор: Ървин Ялом
Рейтингът се формира от продажбите в системата на Хеликон

Коментари: 6

Издател Хермес
Преводач Ангелин Мичев
Брой страници 408
Година на издаване 2012
Корици меки
Език български
Тегло 355 грама
Размери 15x22
ISBN 9789542611486
Баркод 9789542611486
Категории Съвременна световна проза, Световна проза, Преводна художествена литература, Художествена литература, Книги

Когато 16-годишният Алфред Розенберг е повикан при директора заради антисемитските си речи, наказанието му е да научи наизуст част от автобиографията на Гьоте. Розенберг е потресен да открие в нея, че неговият кумир, великият Гьоте, се е прекланял пред един евреин – философа Барух Спиноза. Цял живот Розенберг е преследван от проблема Спиноза: как е възможно Гьоте, титанът на арийската раса, да благоговее пред един представител на по-нисшата еврейска раса, какъвто е Спиноза. Завладян от тази загадка, Розенберг години наред се опитва да проумее идеите на Спиноза и тайната на неговото влияние върху големите немски мислители: Гьоте, Шилер, Хегел, Лесинг, Ницше...
Барух Спиноза, от своя страна, също има проблем. През 1656 г., когато е само на 24 години, той е отлъчен от еврейската общност в Амстердам заради еретизъм. Проблемът на Спиноза е, че в разсъжденията си той е изпреварил времето си с няколко столетия и възгледите му за юдаизма и останалите религии, както и за политическото управление, които днес звучат много актуално, навремето са били изключително радикални. И въпреки че Спиноза е живял доста кратък живот в голяма изолация, неговите творби са оказали огромно влияние върху модерната философия. Какъв е бил обаче вътрешният свят на този велик мислител? Какво е оформило светогледа му?

от ченчо50 / дата: 07 мар 2014

Определено и категорично-чудесна поредица,иска се сериозна работа!Благодарим на издателството!

от eskyzara / дата: 07 юли 2013

СУПЕР е книгата !!!
Поне за хората, които обичат психологията и философията.
На мен ми върви чудесно, докато Шмит ми идва твърде философска, някак суховата.
Разбира се всичко опира до това, че в даден момент имаме разбиране за определени неща, поднесени по определен начин :)

от Саша / дата: 20 май 2013

Не бих казала, че не става, ама защо някакси не ме грабна - стигнах до средата и така и не продължих... а звучеше обещаващо...

от Николай Узунов / дата: 08 май 2013

Определено "Когато Ницше плака" е по-добрият от двата - за момента, разбира се. Единственото, което малко ме дразни у Ялом е МНОГОТО психоанализа. У "Ницше" беше дозирано, докато при Спиноза някак не вървеше. И едва ли някой му е казвал БЕНТО???
Иначе в този жанр е вече сред любимите ми заедно със "Сектата на егоистите" от Шмит :)

от Пешо / дата: 27 яну 2013

Супер е книгата, а идеите на Спиноза въздействат доста, само трябва да не сте предубедени.

от Грую / дата: 14 окт 2012

Еееееееее, най-сетне! Ървин Ялом на български!

Напиши коментар

Ще бъдат допускани само мнения свързани с конкретния продукт или автор.

Ще бъдат изтривани мнения:

  1. Съдържащи обидно или нецензурно съдържание
  2. Написани само с главни букви
  3. Написани на латиница
  4. Съдържащи препратки към други сайтове.

Други въпроси и мнения моля, изпращайте на [email protected]

Тази книга на Ървин Ялом е в много отношения за "проблемът Спиноза", което ще рече доколко един човек живее в общност, където е пълноценен, пълнокръвен, чувстващ, и съвсем не най-накрая - обичан. Разглеждана така, книгата се оказва съпоставяща два привидни антипода. Отликата между два начина на мислене, от една страна, обявяването на разума и на липсата на свободна воля, а от друга - на първенството на волята и страстите, остава валидна, но и пред двата образа остава въпросът дали са, бихме могли да кажем, "щастливи" дълбоко в себе си при сравнително еднаквата самота. Измежду просвещенски по същност произведения, ахилесовата пета на Спиноза е по-скоро възможността за една обич, от която остава само споменът за няколко погледа и жестове...


Убедеността в живот в свободата е доминираща при философа, докато при идеолога на фашизма, бихме могли да кажем, степента на емоционално здраве, съответства на въвеждането на още един тематичен пласт в текста - психологията от съответното време, Зигмунд Фройд, Алфред Адлер и един реален психо-терапевт. В подобна перспектива, но в друго време, дори големият духовен интелект среща един вид другар, който му помага да достигне по-добро себе-разбиране. Така, единият образ е по-скоро като негатив на другия или обратно. Основните контури, отделящи ги от общия фон са почти едни и същи. Те преминават заедно през канавата на роман, който сигурно е сходен с предишните произведения на Ялом - "Когато Ницше плака" и "Лекът на Шопенхауер". Религиозната и историческата основи, върху които се разгръщат горепосочените теми, са пример за широка обща култура.

Чавдар Димитров, Хеликон София-Стамболийски

Ървин Ялом е професор по психиатрия в Станфордския университет, психотерапевт и писател. Неговите научни книги се използват като учебници по психотерапия в различни университети, а през 2000 г. получава наградата на Американската психиатрична асоциация заради изключителния си принос в областта на психиатрията и религията. Романите му „Когато Ницше плака“ и „Лекът на Шопенхауер“ се превръщат в международни бестселъри. Най-новата му книга – „Проблемът (на) Спиноза“, е преведена на повече от 20 езика и се радва на голям читателски интерес.
Разбрах

Сайтът използва „бисквитки“ (cookies) за предоставяне на услугите в него, за персонализиране на рекламите и за анализ на трафика. Ако останете тук, приемаме, че се съгласявате с употребата на „бисквитки“ (cookies). Прочети