Петия в карето

Автор: Робъртсън Дейвис

Коментари: 0

Издател Леге-Артис
Брой страници 316
Година на издаване 2005
Корици меки
Език български
Тегло 310 грама
Размери 21x14
ISBN 9549933571
Баркод 9549933571
Категории Съвременна световна проза, Световна проза, Преводна художествена литература, Художествена литература, Книги

Петия в карето е първият роман от известната Дептфордска трилогия, която включва още Мантикората и Светът на чудесата. За книгата Дейвис черпи идеи от юнгианската психология, както и от своя личен опит, от любовта към митовете и магията, от познанията си за провинциалните нрави, войната и религията. Това е историята на един рационален мъж, който открива, че чудото е само друг аспект на реалността. Обиден от отношението при пенсионирането му, главният герой, учителят Дънстан, пише до новия директор, разказвайки необикновения си живот и ролята на "Петия", която играе в живота на няколко души. Той минава под чувството му за вина заради умственото разстройство на една жена, с която остава свързан до края на живота й…
Зряла, завършена и едновременно забележителна творба, една от най-добрите канадски книги за всички времена, която не може да остане незабелязана.


"Защо хората по целия свят, от всички епохи, искат чудеса, които поставят под съмнение всички доказуеми факти? И дали чудесата са създавани от желанието на хората, или желанието им е убеденост, която идва от скрито дълбоко в човека знание, че те всъщност са част от реалността?

Към Бог пристъпваме с малки крачки, а не с един скок.

Това е една от жестокостите на театъра на живота: всички се мислим за звезди и рядко осъзнаваме случаите, когато сме само поддържащи актьори или дори статисти.

Човечеството не може да понася съвършенството – то го съкрушава. Човекът иска дори светците да хвърлят сянка. Щом тези свети същества, живели така възвишено, но които все пак имат своя сянка, могат да се доближат до Бог, то има надежда дори за най-лошите сред нас.

Простете си това, че сте човешко същество. Това е началото на мъдростта, част от смисъла на богобоязливостта.

Всеки човек има своя дявол... Трябва да опознаеш личния си дявол. Трябва да опознаеш дори неговия баща, Стария дявол… "Бог е неуловим, но не е жесток." Опитай се да разбереш неуловимостта и спри да мрънкаш заради жестокостта. Може би Бог те е предопределил за нещо специално.

В операта непременно трябва да има примадона – винаги сопрано, често глупава; тенор в ролята на нейния любовник; трябва да има и контраалт – съперница на сопраното, нещо като магьосница; и бас – злодеят, съперникът, онзи, който заплашва тенора… Сюжетът обаче няма да се развие без присъствието на още един, обикновено баритон – именно него наричат Петия в карето, защото той е излишният, без съответствие от другия пол. Обаче Петия е задължителен, защото именно той знае тайната на произхода на героя или се притичва на помощ на героинята, когато тя е решила, че всичко е загубено, а може дори да бъде причина за нечия смърт, ако това е част от сюжета. Без Петия в карето няма сюжет! В тази роля няма блясък, но е съдържателна, и кариерата на хората, които я изпълняват, често е по-продължителна от съдбата на славеите. Ти Петия ли си? Най-добре разбери това."

Все още няма мнения за тази книга.

Напиши коментар

Ще бъдат допускани само мнения свързани с конкретния продукт или автор.

Ще бъдат изтривани мнения:

  1. Съдържащи обидно или нецензурно съдържание
  2. Написани само с главни букви
  3. Написани на латиница
  4. Съдържащи препратки към други сайтове.

Други въпроси и мнения моля, изпращайте на service@helikon.bg

Има книги, заради които си благодарен на съдбата - сякаш тя, а не жив човек, може да сътвори такова нещо с думи, да го поднесе на твоя език, да го преживееш като свой свят и да не искаш да го напуснеш никога.

”Петия в карето” е старомодна, кротка и топла история за един мъж, чийто живот преминава през спиралата на  всички възможни състояния,  които умът може да си въобрази.

В духа на протестанствто той е прост свидетел на божията намеса в живота му, в рамките на митологията е носител на онези социални роли, които формират зрелостта, в поетиката на модернизма е гениален аутсайдер, в сферите на окултното би бил наречен чудовищен мистик .В него ще съзрете герой на Херман Хесе, или Достевски, а може би на Стайнбек или Фокнър.

Все едно...

Има образи в литературата, заради които ние съществуваме. Тази книга ще ви убеди в това.

Людмила Еленкова, Хеликон България