Homo Ludens Бр.8-9/2003

Автор: Колектив

Коментари: 0

Издател Сдружение-на-театроведите
Брой страници 364
Година на издаване 2004
Корици меки
Език български
Тегло 580 грама
Размери 0x0
ISBN
Баркод
Категории Списания, Периодични издания, Енциклопедии и справочници, Книги

Водеща тема на броя:ТЕКСТЪТ ЗА ТЕАТЪР - ДРАМАТУРГИЧНИ ПОЕТИКИ.

Подбраните материали предлагат разнообразни гледни точки и провокативни хипотези за размисъл върху феномени от съвременната театрална практика: не само класическата, но и съвременната пиеса все по-често се преработва в „сценарий за представление"; нерядко текстът се създава колективно от актьорите и режисьора, а „колективно създаденият текст" понякога може да се върне към класическия „персонаж" - автора-драматург, за да бъде синтезиран и концептуално завършен (Антонио Араужо). Тогава: какво означава днес понятието „театрален (драматургичен) текст"? Има ли все още „нетеатрални" текстове? Къде отидоха рестриктивните поетики? Кое е уникалното в текста за театър, което го различава от другите форми на словесност? И изобщо, не се ли заличава границата между текстуалното и физическото, ако под драматургия се разбира всяко „привеждане в действие, монтаж, кръстосване и конфронтация на означаващи" (Ана Вуянович)? И не на последно място: какво точно работи „драматургът на спектакъл" днес, няколко века след Лесинг (Ана Паис)?
Вглеждането в различните концепции за драматургията неминуемо води до архивъпроса за функциите на театъра днес. Този въпрос отеква особено силно в рубриките „Теория" и „История", в които преобладават изследвания, писани от автори нетеатрали - става дума за класици на социологията като Люсиен Голдман, Жан Дювино, Маршал Маклуън; теоретици на литературата като Жерар Женет и Флоранс Дюпон (скандализирала Франция през 90-те с книгата „Омир и Далас"). Тези автори разглеждат античния и класическия театър в тясна връзка със съвременните културни феномени (напр. фестивалните „поклоннически пътувания"). Влизането в обращение на тези текстове „нарушава" тясната специализация на театроведското размишление, разширява полето на възможните интерпретации и, надяваме се, стимулира въображението и остротата на аналитичния ни поглед.
Аглика Стефанова

Все още няма мнения за тази книга.

Напиши коментар

Ще бъдат допускани само мнения свързани с конкретния продукт или автор.

Ще бъдат изтривани мнения:

  1. Съдържащи обидно или нецензурно съдържание
  2. Написани само с главни букви
  3. Написани на латиница
  4. Съдържащи препратки към други сайтове.

Други въпроси и мнения моля, изпращайте на service@helikon.bg