Гърдата

Автор: Филип Рот

Коментари: 0

Издател Колибри
Брой страници 92
Година на издаване 2011
Корици меки
Език български
Тегло 123 грама
Размери 20x13
ISBN 9789545298448
Баркод 9789545298448
Категории Световна проза, Преводна художествена литература, Художествена литература, Книги

Хартиено издание

Наличност: НЕ
Доставка: не е в наличност

Цена: 9.00 лв.

Дейвид Алън Кепеш е млад професор по литература, който се радва на атлетично тяло, комфортен живот и красива приятелка. Една нощ обаче сред мъки и паника с него се случва невъобразима промяна...

Ако тази новела бе писана от Кафка, героят щеше да се превърне в насекомо. Ако бе писана от Гогол, героят щеше да се превърне в нос. Но тъй като авторът е Филип Рот, известен със свободата на еротичното си въображение, героят се превръща в женска гърда. Седемдесеткилограмова, висока метър и осемдесет и три, с розово зърно, което стърчи тринадесет сантиметра от „тялото“.

Оттук-нататък Дейвид, запазил целия си академичен разсъдък, но с много скромни възможности за себеизразяване, търси начини как да продължи живота си в своята нова форма. Или поне да накара красивата си приятелка да прави секс с него. Дните му в болницата минават в горчиви спомени, комични ситуации, налудни планове за бъдещето и трепетно очакване кога отново санитарката ще го намаже с крем.

Все още няма мнения за тази книга.

Напиши коментар

Ще бъдат допускани само мнения свързани с конкретния продукт или автор.

Ще бъдат изтривани мнения:

  1. Съдържащи обидно или нецензурно съдържание
  2. Написани само с главни букви
  3. Написани на латиница
  4. Съдържащи препратки към други сайтове.

Други въпроси и мнения моля, изпращайте на service@helikon.bg

Започнах да чета книгата с известен скептицизъм, нима е нужно такова изследване след Кафка, няма ли просто да се окаже предъвкване на вече казани и познати неща, с малко променена форма и примесена известна доза еротизъм, защото става въпрос за ерогенна зона.


Е, Филп Рот, разбира се, се справи – успя да разбие целия скептицизъм, успя да ме изненада, макар да подходих доста внимателно към текста.


Въпросите, зададени в текста, са много, за някои от тях човек може да предположи от беглия прочит на анотацията към книгата, други просто не очакваш…връхлитат те. А нали литературата е най-вече за това, да задава въпроси и то такива, които променят виждането ти за битието, след като веднъж ги чуеш. Именно въпросите променят света - питането и търсенето, а не отговорите. По този критерий книгата на Филп Рот е част от „голямата литература” – безусловно. И ако се върнем пак на конкретиката на текстa нека споменем поне част от въпросите: Какво е човекът? Какво е същината? Доколкото формата определя същността? Каква е границата между лудост и реалност? Какво е мястото на сетивата в себеопределянето? А мястото на другите? Възможно ли е да изчезне съпоставянето между Аз-а и другите и ако изчезне - как се променя себевъзприятието? Въпросите са много и не е нужно тук да бъдат изброени всички, но един от най-изненадващите за мен може би е този: „Как да надскочиш Кафка в кафкианството?” А какво е направил Филп Рот по този въпрос, оставям на вас да прецените след прочита на книгата.

Невена Крумова, Хеликон Витоша


„На тоя свят стават какви ли не шантави работи. Понякога са и съвсем неправдоподобни: изведнъж същият онзи нос, който се разхождаше като статски съветник и заради който в града се вдигна толкова много шум, ни в клин, ни в ръкав се озова отново на мястото си, тоест тъкмо между двете бузи на майор Ковальов.“



Н.В.Гогол, Нос


 


За 28-ми път започвам да пиша това ревю и все нещо ми се изплъзва, може би точно защото Филип Рот ме е стиснал в еротична хватка за... гушата /в случая/ ...



Чудех се, колко препратки към книги могат да бъдат направени в световен план, но авторът на анотацията и сводката за наградите на Ф. Рот се е постарал да бъде максимално точен.



Факт е, че „Гърдата“ е книга, която е почерпила идейно от шедьоврите на Кафка и Гогол. НО ... Филип Рот има своя запазена „марка“ и специфична стилистика, които го правят толкова шарен и оригинален. И нека не забравяме неговия задължителен, еротичен привкус.



Ковальов на Гогол минава през безумието да види своя собствен нос и то облечен в мундир да слиза от карета, но пък какво ли щастие е изпитал събуждайки се с нос, след толкова много душевни терзания.



За съжаление, младият Дейвид Алън Кепеш не получава така бленувания от него втори шанс. Няма завръщане към себе си. Неговата видима трансформация от добре сложен мъж в огромна гърда се случва в рамките на една нощ, но цялото това преобразяване започва с един налудничав нагон и то след период на липса на всякакъв сексуален апетит.



А после? Събужда се в болница и не знае кое е истина и кое е плод на фантазията му. И му се ще да е сънувал или дори да е луд, само и само да не е чудовищна Гърда.



Замислете се какво безумие е да говориш чрез млечните си каналчета...



О, да, както и да изживееш, или поне да се стремиш към пълно удовлетворение на настъпилия „вълчи“ глад за всякакъв вид еротична наслада при положение, че си се превърнал в една напълно безполова Гърда.



Няма обръщане на фазите, така както пеперудата не става на какавида...



Ще споделя основната мисъл, която ми се въртеше докато четях „Гърдата“. Молех се на Бога, да няма човек подложен на подобно изпитание ...



Изводът се налага от само себе си, Рот ме улови, а после ме помете с неговата изострена чувствителност. Първо ме запокити в своето собствено тяло, а после и двамата бавно се превърнахме от едно червено петно в огромна гърда. Идентификацията ми с Кепеш бе пълна и болезнена, защото усетих с всяка фибра от реалното си тяло, че ако ГО изгубя и се превъплатя в гърда, надали ще имам късмета на Кепеш да проговоря и да бъда себе си, пък било то и затворена в гърда...



Сигурна съм, че вече смятате и мен за луда. Имате известно основание, но от друга страна нима това не говори за силата на Гения и че мисията на книгата е изпълнена.

Веселина Желева, Хеликон Бургас

История за това, как един мъж се превръща в женска гърда! Да, точно в гърда – 70 килограмова, висока 183 сантиметра, със стърчащо 30 сантиметрово розово зърно!

Провокативно и налудничево, със странен еротичен привкус и смисъл, който търсим отвъд всякакво въображение.

История, в която младият професор по литература, окован в оковите на огромна гърда, търси начини да обясни този вид съществуване, преминава през различни фази на възприемане на себе си, като през цялото време с мъка устоява на изкушението да задоволи по всякакъв начин завишения си сексуален нагон.

Дали е истина или вид шизофреничен колапс, дали е изпълнено желание – отломъци от далечно минало, дали е зимен сън в преспите на женската анатомия, дали е развълнуван копнеж за съблазнителна плът, или изумителната метаморфоза на професора е неговият начин да бъде над Кафка, или Гогол, или Суифт – прочетете и разберете сами !

Дияна Танева, Хеликон Пловдив

Американския писател Филип Рот печели Националната награда за художествена литература още за първата си книга „Сбогом, Колумб” (1959). „Провинциален живот” (1986) му носи Националната награда на критиците, а през деветдесетте години печели четири големи литературни награди: Националната награда на критиците за „Наследството”(1991) ,наградата ПЕН/Фокнър за „Операция лихвар” (1993), Националната награда за художествена литература за „Театър Сабат” (1995) и наградата Пулицър за художествена литература за „Американски пасторал” (1997). Следва Наградата на англоговорещата общност за „Омъжих се за комунист” (1989). През същата година получава Националния медал за изкуство в Белия дом, а през 2000 г. публикува „Петното” – роман, с който завършва трилогията си за идеологическите етноси в следвоенна Америка. За „Петното” Рот получава втората си награда ПЕН/Фокнър, както и британската награда У. Х. Смит за най-добра книга на годината. През 2001 г. е удостоен с най-високото отличие на Американската академия за изкуства и литература – Златния медал, присъждан на всеки шест години за цялостно творчество.