Този, който веднъж е останал очарован от красотата на Рим, ще се очарова и от Алберто Моравия. Италианският писател описва един от най-живописните градове като му прави уникален социален разрез и разкрива с неподозирана дълбочина тайните на Вечния град, места, картини, хора. Разказите му, сред които и „Чочарка”, са кратки истории за долните прослойки на обществото. Моравия въвежда читателя в бедните квартали на Рим, чиито герои са обикновените хора – водопроводчици, перачки, крадци, собственици на малки дюкянчета и проститутки. Разказите на Моравия за тази прослойка са брутално откровени, понякога забавни, трагикомични и интелигентно поднесени като малък сценарий, странновати и дори ексцентрични истории. Езикът му макар и семпъл, е доста експресивен, а персонажите са толкова реалистични и колоритни, че читателят забравя, че се потапя в света на художествена измислица.
Всеки път, когато отворя книга на Алберто Моравия, сякаш попадам във филм на Виторио де Сика и ме поглъща онази пъстроцветна, шумна, слънчева Италия, която помним от култови произведения на великия режисьор като „Вчера, Днес и Утре” и „Брак по италиански”. Всяко по цигански мургаво момиче с живи като черни въглени очи, широка червена уста, тънък кръст и изпъкнали сладострастни бедра напомня за София Лорен и нейната прелестна Филомена... Всяко по цигански мургаво момче с рошав перчем и с клечка за зъби, увиснала в единия ъгъл на смеещата му се уста, напомня за палавия и жизнерадостен Доменико на Марчело Мастрояни...
Наричат Моравия „баща на италианския неореализъм”, но аз бих казала, че ако искате да почувствате вкуса и мириса на Италия такава, каквато е – простодушна, цветна, весела, многодетна, бедна, измъчена и все пак ароматна... Просто вземете един роман на Алберто Моравия и се потопете в миналото на истинската римска земя, защото Италия – вчера, днес и утре - това е той!
Ваня Хинкова, Хеликон Русе
Псевдоним на Alberto Pincherle. Италиански писател, автор на разкази и романи. Печели успех още с първия си роман \"Безразличните\"/Gli indiffereni 1929. Сред по-късните му книги са \"Римлянката\"/La romana 1947, \"Чочорка\"/La ciociara 1957 и \"Празното платно\"/La noia 1961, разказ за художник, чийто модел се превръща в негова фикс-идея. Други негови романи са \"Брачна любов\" 1949, \"Лъжата\" 1965, La Vita Interiore.